• Takknemlig www.today.no

Det er jo lett å tenke seg at om du har berget livet etter en naturkatastrofe eller en ulykke, er du veldig takknemlig.

Det er også lett å skjønne at om du fikk hjelp i tide før en voldelig person angrep deg, er du veldig takknemlig.

Uten tvil er du også takknemlig om sykehuset finner behandling for en alvorlig sykdom du har fått og blir frisk igjen.

Heldigvis er ikke disse hendelsene hverdagen til de fleste av oss som bor i trygge Norge. Vi har det trygt og godt. Vi har mat på bordet, vi har tak over hodet, vi har klær og alle andre nødvendighetene som vi ikke tenker over engang. De bare er der som den mest naturlige sakene i hele verden, ikke sant?

Men det triste er at selv om vi bor i et av verdens tryggeste land med noe av verdens beste sosiale sikkerhetsnett, er vi også veldig mye deprimerte. Hele 20% av sykefraværet skyldes mentale lidelser som angst og lette depressive lidelser.

Hva skjer med deg når du blir deprimert?

Du ser alt det som er negativt rundt deg? Du synes synd i deg selv? Du synes verden er urettferdig? Du synes alle andre er bedre enn du er? Du føler at du er ikke verdt noe? Du føler deg forlatt?

Hva trengs for at du kan unngå disse tankene og føle disse følelsene?

Et av de viktigste verktøyene jeg bruker er takknemlighet. Det er veldig effektivt.

Men før jeg viser deg noen enkle teknikker for å bli takknemlig så vil jeg at du skal tenke på en hverdagssituasjon som du kan tenke deg nesten «hele verden» ville byttet med deg: tenk deg for eksempel på en vanlig middag. Du spiser kanskje alene eller med familien. Du blir mett.
Hvis du begynner å kjenne etter, er du takknemlig? Du sier lett «takk for maten» men er du virkelig takknemlig? Jeg mener om du FØLER at du takknemlig etter en vanlig middag?

Jeg kjenner etter det akkurat nå.  Jeg er mett og god og varm. Og ja, jeg er takknemlig når jeg tenker helt bevisst på det.
Men tenk litt etter:

Hva kreves for at du er takknemlig? At du FØLER ekte takknemlighet?

Takknemlighetsmodus
Visste du at takknemlighet er den beste og meste effektive måten å drive vekk stygge tanker på. Om du fokuserer på det du er takknemlig, kan du ikke å føle samtidig på at du bitter, skuffet, lei deg eller noe annet negativt. Takknemligheten tar over fort bare du gir den en sjanse.

For mange år siden leste noen sted et ord «Takknemlighetsmodus» og det festet seg i mine tanker. Husker ikke engang i hvilken sammenheng det var- bare det at det var et viktig og meningsfylt ord: Takknemlighetsmodus. Synes ikke du også at det er et vakkert ord som vi gjerne kan bruke mer?

Hva skjer med deg når du er takknemlig?

Du vil bli varm om brystet og føle deg vel? Du føler deg heldig? Du føler lykke?
De følelsene ønsker du vel mer av?

I tillegg vil andre menneskene oppleve en takknemlig person som mer rause og mindre dømmende enn andre. Takknemlige mennesker føler seg også mer elsket og verdsatt. Og med disse følelsene er det ikke til å unngå at selvfølelsen får et skikkelig boost og forsterkes.
Takknemlighet er en «lønnsom» følelse.

Her får du noen tips for å bli mer takknemlig i hverdagen. Da skaper du hverdagslykke!

1: Skriv ned alt du er takknemlig over. Her kan du skrive ned både store og små hendelsene. Ta gjerne med det som andre mennesker betyr og gjør for oss. Det er så lett å glemme alt det gode vi har i livet
Når jeg selv trenger å skrive takknemlighetslister, inkluderer jeg både barna og barnebarna i «programmet». Faktisk alle som kommer inn til meg i de dagene jeg har takknemlighetslistene fremme, ber jeg om å fortelle hva de er takknemlige over og skrive det på listen. Bare dette alene setter standarden på vårt samvær den gangen. Det er vanskelig å begynne å klage over ubetydelige problemer når vi er takknemlighetsmodus.

2: Fortell deg selv at du er verdifull. Skriv ned 5 ting som du er god på eller egenskaper du har som du verdsetter. Igjen, det trenger ikke å være store saker. Det holder at du blir klar over at du er hjelpsom, sterk eller det som du verdsetter.

3: Gå en tur, dra på treningsstudio eller gjør øvelser hjemme som passer til din livssituasjon. Bare du får fokuset på din fysikk og pulsen som stiger, vil du igjen føle deg bedre. Om du i tillegg kan gå ut i naturen, viser forskningen at det gir ekstra stor effekt for vår mentale tilstand. Dette er et av viktige grunner å gå eller sykle til jobben om det er mulig.

4: Aksept at enkelte ting kan bli bedre. Ha fokus på hvordan de kan bli bedre i stedet for å sørge over hvor ille det er. Om du fokuserer hvordan dine utfordringer kan bli bedre, ser du lysere på livet. Let etter muligheter i situasjonen selv om det virker vanskelig og du klarer ikke umiddelbart se noe bra i noe som helst.

5: Sjekk hvor du har ditt fokus: Små ubetydeligheter i hverdagen får ofte mye fokus. Lag en vane å gi oppmerksomhet til opplevelser i det daglige du kan glede deg over. Dette er en fin øvelse å gjøre på hjemveien i bilen eller bussen.

6: Hjelp noen som trenger deg. Det trenger ikke å være store ting. Kanskje har du en nabo som trenger at du kommer over til e kaffe? Kanskje kan du ringe din bestemor? Når du hjelper andre, hjelper du deg selv. Å høre en takk eller et fornøyd blikk, vil gi deg mye glede.

7: Reflekter over om det er en person i ditt liv som fortjener en ekstra takk. Takk henne! Det vil gi deg mer glede enn du kanskje tror. Vi alle trenger å bli verdsatt.

8: Nyt hverdagen små gleder. Stopp opp og smak den deilige smaken i en kopp te eller kaffe, duften av en blomst eller et smil fra fremmed på gata. Det er disse små hendelsene som skaper din hverdagslykke.

For meg personlig er takknemligheten et viktig verktøy i hverdagen. Jeg, som mange andre kan lett la tankene fare til noe negativt og da mister jeg fokus på alt det flotte og fantastiske i mitt liv.

Når vanskelige perioder kommer i livet– og de kommer til de fleste av og til, kan disse øvelsene komme bli veldig effektive:
Spør deg selv: Hvor viktig er dette problemet jeg har i verdenssammenheng? Gi det en poeng mellom 1-10
Spør deg selv også om det er mange i verden som ville byttet sin egen situasjon med deg. Denne teknikken bruker min gamle mamma fremdeles. Denne lærte hun når livet var vanskelig i hennes unge år og verden hadde fått øyne på sultende barn i Biafra.
Så er det denne teknikken som Brian Mayne – min læremester i Goal Mapping har lært meg: Spør deg selv- hva lærte jeg av dette? Hvordan kan jeg snu dette til min styrke.

Om du ønsker å lære mer av å lære styre dine tanker, lære å bekymre deg mindre og identifisere ditt fokus, kan du delta på gratis nettkurs ved å melde deg på her.
Under nettkurset lærer du mange flotte teknikker som du kan bruke i hverdagen for å skape det livet du ønsker å leve.

Her kan du melde deg på gratis onlinekurs i mental trening.

Legg gjerne igjen dine tanker om takknemlighet og hva du er takknemlig over.

Array

 

2017-09-13T15:23:42+00:00 09/09/2017 00:40|Blogg|0 Comments