• De fleste overbevininger du har stammer fra barndommen. Disse styrer deg mens du leder din bedrift. På tide med en avsjekk?

Hvordan er dine tanker på morgenen når du ser deg selv på speilet for første gangen for dagen? Starter du dagen med å fortelle deg selv at dette blir en bra dag og at mannen/kvinnen der i speilet er jo flott som bare det.

Negativt selvsnakk

Eller tenker du i disse baner: gush for en dobbelhake, se på det mageflesket, kan jeg ikke se ordentlig ut en eneste dag? Om denne listen i tillegg går over til alle bekymringene som KAN MULIGENS komme i løpet av dagen, og du legger såpass følelse i de tankene at det strammer seg litt i magen, har du gjort alle klassiske forberedelsene for en slitsom dag!

Katastrofemaksimering og selvsabotasje

Gjennom over 25 år i salg og ledelse, har jeg opplevd mange varianter av negativ tenking. Også hos meg selv like mye som hos kolleger. Det virker ikke til å ha betydning hvilken stilling du har.  Det negative selvsnakkets form er forskjellige avhengig av alder og kjønn men bekymringene gjelder ofte forskjellige ting i fremtiden og om vår egen dyktighet og egenverdi. Vi visualiserer hva som kommer til å skje og forestiller oss gjerne det verste mulige scenarioet. Selv om mange tiårs bekymringer burde lært oss at bekymringene sjelden slår til så bruker vi veldig mye tid og utrolig mye krefter på de. Statistikken sier at 95% av bekymringene inntreffer aldri og likevel bruker vi meste parten av vår tid på de.

Alle andre er bedre enn jeg

Mange av oss bruker mye tid på å fortelle oss selv at vi ikke duger til noe, er ikke gode i noe og at alle andre er bedre enn oss selv. Vi er ambisiøse og streber etter å bli bedre og aller helst best av alle. Dette er et spill du er dømt til å tape. Det finnes alltid noen som kan overgå deg i noe.

Når du leser dette nå skjønner du intellektuelt at dette er meget lite givende tanker, spesielt hvis du er en leder eller selger med direkteansvar for resultater. Likevel fremmer din underbevissthet din frykt for å mislykkes da den følelsen er sterk og ofte fremme. Dens spor i underbevissthet er dype.

Selv har jeg vært veldig selvsabboterende i mange perioder og kan fremdelse finne meg stadig til å falle i de vanlige fellene. Forskjellen er at da jeg har lært mye om våre tankemønstre og er klar over disse reaksjonene i menneskesinnet, ser jeg det fort selv og kan rette på tankemønstret rakst. Da blir skadene mindre og av kortere varighet. Og jeg puster ut. Til neste gang.

Det er helt naturlig å tenke negativt. Du trenger ikke å være pessimist av natur for å tenke negative tanker og bekymre deg. Bekymring er negativ målsetting og det er et av de grunnene hvorfor vi har overlevd i kampen om tilværelsen. Dette ligger i våre gener og det  er en del av vårt biologiske arv gjennom miljarder av år. Det er bare det at selv om våre omgivelser har endret seg til det at vi sjelden trenger å være redd for å bli til lunsjen for en svartbjørn, har vår fysiske kropp og vår hjerne ikke fått det med seg.

Ved bekymringer reagerer hjernen og kroppen fremdeles hovedsaklig som den gjorde for miljoner av år siden ved stress (når vi visste at svartbjørnen var kansje bak busken). Den produserer kortisol som blokkerer store deler av hjernen, fordøyelsen, immunsystemet, lymfesystemer og mye annet som du ikke trenger akkurat når du skal berge livet, og konverterer i stedet styrke til muskler for at du skal kunne slåss eller flykte. Og komme deg unna faren. I dag ser vi svartbjørnen i kolleger, sjefen, kona og barna da vi er redd at vi ikke strekker til på alle felt.

Da vi i dag sjelden trenger å løpe for livet, samler vi kortisol i kroppen vår og blir syke. Vi står i fare for mange stressrelaterte sykdommer. 85% av tiden vår går til bekymringer og andre negative tanker. I tillegg repeterer vi de samme tankene 95% av tiden. Det vil si at 95% av tankene du tenkte i dag, gjorde du også igår…

Disse bekymringene er flest i antall i alle tankene våre, og blir i bevisstheten lengst på grunn av frykt forbundet med bekymring som kan vekke en sterke følelser. Dette setter da naturligvis oftest de dypeste spor i underbevissthet og bekymringene  blir til sterke negative målsettinger.

Alle tankene dine er like mye verdt i utgangspunktet i underbevisstheten.

Det som gjør forskjellen er hvor mye følelser du legger i dem. Følelsene er som a sette en turbo på en motor. De gir ekstra styrke til dine tanker. Glade tanker er like mye verdt i utgangspunktet som sørgelige tanker. Mengden av følelser avgjør viktigheten for underbevisstheten din. Uansett hva du endre i livet ditt, vil du ikke klare det uten at du omprogrammerer underbevisstheten samtidig. Dette er grunnen hvorfor folk kan slutte å røyke en stund men begynner igen kort tid etter. Av samme grunn sprekker vi med andre mål vi har i livet.

Du må lære deg hvordan du omprogrammerer din underbevissthet.

90 % av alt i livene våre styres av underbevisstheten.

Underbevisstheten har mektige drivkrefter og styrer oss på autopilot noe som betyr at vi veldig ofte både tenker føler og handler på impuls og uten å tenke en bevisst tanke. Er ikke det ganske skremmende?

Underbevisstheten vår er mektig men den er veldig lettlurt. Den kan ikke velge selv og følger din sterkeste tanke som hellig kommando. Den kan heller ikke skille mellom fantasi eller virkelighet. Den kan heller ikke avgjøre om noe er bra for deg eller dårlig for deg. Den ganske enkelt tar den sterkeste tanken som kommando og mål. Og om den sterkeste tanken er bekymringer eller annet negativt, er det stor fare for at du styrer bedriften din mot flere bekymringer enn nødvendig.

Enda verre er å tenke på at mange av de overbevisninger som styrer oss i dag, har vi skaffet oss i barnehagen!

Tenk at din organisasjon i dag er avhengig av hvordan du oppevde barnehagen og tiden opptil du ble en ung voksen. Du har vel utviklet deg på mange områder siden tidlig 20-årene? Så vi kan kanskje si at du ble ikke ansatt på de vilkår som du styrer med hele dagen. (smiler). Dette kan høres bare humoristisk ut men er faktisk helt sant.

Om du ønsker, kan du lære å styre tankene dine til ønsket retning.

Du kan lære å endre tankemønstret ditt, skape nye tankemøstre og nye vaner som hjelper din underbevissthet å styre deg dit du ønsker. Dette er enkle teknikker du kan lære.

Målsetting hjelper deg å holde positiv fokus også i vanskelige perioder. Aldri har det vært mer viktig å lære seg målsetting som i disse tider når endringene skjer fortere enn noensinne. Om du skal bli bedre i en eneste ferdighet, la det bli målsetting.

Goal mapping er et målstyringsprogram som hjelper deg å fjerne uønsket tankegang, finne frem din drivkraft og innvolvere begge sider av din hjerne til å lage en overbevisende og effektiv målsetting med detaljert stategi som handlingsplan.

Test vårt gratis onlinekurs i Goal mapping i 5 deler. Den finnes i to varianter:

For ledere og selgere er linken her

Og for privatpersoner er linken her.

Begge kursene er helt uforpliktende og gratis.

Innholdet er korte videoer på 15 min fordelt på følgende emner:

Video nr 1: Hva er positiv tenking og hvilke fordeler gir det?

Video nr 2: Tro på deg selv

Video nr 3: Hvor er ditt fokus?

Visdeo nr 4: Finn din drivkraft

Video nr 5: Lag din første Goal Map. (målkart ved Goal Mapping-teknikken)

Våre  tankemønstre er et fantastisk område som vi aldri blir utlært på. Alle har godt av å utvikle seg på forskjellige områder da alle områdene i vår læring påvirer hverandre.

Jeg kan hjelpe deg på områdene i salg, ledelse, kommunikasjon og mental trening og tar gjerne en gratis coachingtime med deg for å se om jeg kan hjelpe deg eller anbefaler andre som du kanskje har nytte av.

2017-08-21T23:25:18+00:00 08/04/2016 11:50|Blogg|0 Comments