Er du en av de som lider ofte av dårlig samvittighet?

Jeg sier LIDER da dårlig samvittighet kan føre til store kvaler og angst i hverdagen.

Enda verre er det at den river i stykker selvfølelsen og selvrespekten og gir deg et helt feil bilde av deg i «selvbildets speil». Den lager sprekker og flekker som hindrer deg å se deg selv som du er. Du får et helt forvrengt bilde.
Ditt selvbilde – speilet viser deg som totalt mislykket, at du er dårlig i alt, udugelig, dum, stygg eller noe annet som du ikke er.

Gjennom det forvrengte speilet ser du ikke den flotte personen som er den egentlige deg med masse gode sider, omsorg, kjærlighet og naturligvis også andre sider som er mindre gode.
Når dårlig samvittighet slår til, ser du kun det verste av deg som blir veldig forsterket.

 

Det som egentlig kanskje er den daglige «tidsklemma» som så mange lever i, vil i den travle dagen med voldsomme forventninger og krav, bli for de fleste bli umulig å oppfylle.

Og dette gir oss dårlig samvittighet.

Dårlig samvittighet kan føre til slutt fysiske smerter og stress.
La oss tenke for eksempel en situasjon at du dro ikke for å se barnebarnets fotballtrening eller at du bare ikke dro på trening. Eller at du ikke vasket huset men dro på shopping og kafe med en venninne.

Hva var det i situasjonen som ga deg dårlig samvittighet? Skadet du noen? Ble noen såret? Var det tenkelig at det ble noen andre alvorlige følger av at du dro på kafe med en venninne eller droppet barnebarnets fotballtrening.

Burde, skulle, måtte

Burde ha vært flinkere i slanking i det siste, skulle vært snillere og mer omsorgsfull, burde jobbet mer eller mindre, burde hjulpet kolleger/venner mer, burde besøkt foreldre, barn barnebarn oftere.

Eller noe annet du «burde, skulle, måtte» eller ikke burde-skulle-måtte.

Frisk samvittighet og overbelastet samvittighet

Egentlig er dårlig samvittighet bra for oss og den har e viktig funksjon. Den holder oss på rett vei og veileder oss når vi har gjort noe vi ikke burde gjort. Dette gjelder når vi har gjort noe vondt eller såret noen eller gjort skade på noen eller noe.

Dette er veldig bra så lenge det er en sunn samvittighet som gir deg motivasjon for å rette opp feilen.

Men når du får dårlig samvittighet bare fordi du skipper treningen, ikke blir/ blir med på en fest eller fotballkamp, er dårlig samvittighet ikke av det gode.  Da er det oftest en skadet samvittighet på ville veier.

Hva skjer i kroppen din når du får dårlig samvittighet?

Du spenner deg i nakkemusklene og dette sprer seg til skuldrene. Dette kan føre til både vondt i hodet, magen, rastløshet, nedstemthet og alle slags vondter i kroppen. Alt dette skaper stress og du får enda mer dårlig samvittighet når du tror at alle disse plagene kommer fordi du ikke trente.

De færreste er klar over at om du skipper treningen og legger deg på sofaen på de verste dagene med en god sjokolade, uten å få dårlig samvittighet, er det mye sunnere for deg enn å stresse til trening og presse deg enda mer på alle fronter.

Skaff deg ikke dårlig samvittighet over ting du ikke kan råde eller over ting som krever at du skulle være et overmenneske uten begrensinger.

  • Visste du at ofte er grunnen til dårlig samvittighet er vår gamle følgesvenn: Dårlig selvfølelse som overbeviser deg at du er et dårlig menneske når du ikke gjorde det du skulle.
  • Du kan fort snakke deg selv til dårlig samvittighet med negativ selvsnakk. Den er som en liten usynlig apekatt på skulderen din og forteller deg hvor lat, udugelig og dårlig menneske du egentlig er. Og snart skjønner alle andre det også!
  • Et av de andre kraftige grunnene er de uforholdsmessig store forventninger du har til deg selv. Disse følger ofte med fra barndommen hvor foreldrene hadde store krav til deg.
  • Du kan også få dårlig samvittighet av småting om du har opplevd at du må være flink, pen, snill etc for å bli elsket. Du kan ikke stole på at noen elsker deg for den du er og ikke for hva du presterer.

Dette fører deg enda mer inn i spiralen hvis du ikke stopper dette.

 

Tips for å unngå dårlig samvittighet:

1. Prioriter deg selv og finn ut hva som er viktig for deg.

Lag en liste over de viktigste ting som du prioriterer i livet ditt fra nå av.

Det kan være store ting eller små ting, bare du som vet hva de er.

Om det er viktig for deg å treffe venner på kafe eller pub en gang i uken, så legg dette på listen over viktige ting som du ikke får dårlig samvittighet over.

Når din dårlige samvittighet prøver da å komme snikende, og det gjør den i begynnelsen, kjenn etter og aksepter det. Si til deg selv: ok, denne følelsen kjenner jeg- det er min dårlige samvittighet. Nå skal jeg sjekke om jeg vil at du bare går din vei.

Deretter spør deg selv for eksemple noen av disse spørsmål: Gjør jeg noe galt mot noen andre nå? Skader jeg noen? Gjør jeg noe farlig mot meg selv eller andre? Er dette en altfor stor økonomisk påkjenning?

Hvis du gir et “nei- svar” for dine spørsmål, gi din samvittighet beskjed om at alt er bra og du trenger ikke hjelp av den akkurat nå. Bare send den av gårde.

2. Vurdere hvor viktige er de gjøremålene som gir deg dårlig samvittighet. Hvorfor er de viktige og gir deg dårlig samvittighet?

Er du redd for hva naboen sier? Eller hva en kollega mener? Redd for noen annens mening?

Hvis dette er tilfellet, er det kanskje din selvfølelse som trenger pleie og fokus. Da er det lurt å begynne med å bygge opp troen på deg selv. Selvtillit + selvfølelse = troen på deg selv.

 3. Pass opp ved tankens port.

Alle sammen går til den fella at vi begynner å tenke negative tanker ofte. Vi bekymrer oss unødvendig mye for ting om aldri vil skje, vi tenker mye «katastrofetanker» hva hvis det skjer… hva om…

Forskere påstår at vi bruker 85% av tiden til å tenke negative, unyttige eller bekymrede tanker og at  95% av våre bekymring og frykt kommer ikke til å skje og dermed bekymrer vi oss unødig!

Ta gleden både på forskudd, underveis og på ettersudd men håndter bekymringen først når det blir en virkelighet, ikke før. Kast ikke tid på å bekymre deg og få dårlig samvittighet for noe som KANKJE kan skje. Tro ikke på de som sier at du skal være forberedt på det verste- da lager du negativ målsetting.

Dine tanker avgjør dine følelser. Og når du tenker vonde tanker påvirker det hvordan du handler. Og det er naturlig at når du får en sterk vond tanke om noe negativt, klarer du ikke ta de beste avgjørelsene for deg og din familie. Da har du enda letter å få dårlig samvittighet.

ENDRE DINE TANKER OG DU ENDRER HELE DIN VERDEN

4. Lær å si NEI.

Altfor mange sier “ja” når noen ber om hjelp på jobben selv om du er overbelastet selv, venner som vil ha tjenester som du egentlig ikke har tid til, dugnad som du “bør” stille opp men hvor du har vært den ivrigste deltageren hittil, tillitsverv og lignende. Har du ikke tid, lyst eller mulighet, si et klart «nei» selv om det er vanskelig. Husk at alt dette angår din mentale helse til slutt. Det er lett å bli utnyttet når du alltid sier ja. Når du sier du NEI, når det ikke passer, vil også ditt JA bli mer verdsatt. Alle skjønner at da er det virkelig ok.

5.  Sjekk hva som er ditt ansvar. Skriv også dette ned på papir.

Er husarbeid bare ditt ansvar eller bør andre i familien ta sin del av ansvaret? Hvor mye er du ansvarlig for av det som kollegaene legger på deg? Må du alltid stå parat som barnevakt for barnebarn selv om det ikke passer dine planer?

Hvis du godtar ansvar for noe som egentlig ikke tilhører deg og dette gjør deg til et «lett bytte». Når du får en rolle som du har vanskeligheter for å oppfylle, skaper du masse muligheter å få dårlig samvittighet helt uberettiget.

6. Selvsnakk
Legg merke til hvordan du snakker til deg selv. Sier du stygge ting som; å herregud så du jeg er, jeg er stygg, udugelig, feit etc

Slutt med det der. Husk at det du sier til deg selv, har kun en lytter men til gjengjeld lytter den ALT du sier til deg selv, ALLTID. Det er din underbevissthet. Den tror på alt du sier og den husker alle gangene du snakker stygt om deg selv.

Det farlige er at din underbevissthet skjønner ikke hva som er riktig og galt av det du sier, den klarer ikke å skille mellom virkelighet og fantasi. Den bare tar det at «jeg er dum» som en kommando og gjør sitt beste for å oppfylle det da den tror et du ønsker mer av det som du legger mye følelser i.

7. Hva ville du rådet din beste venn å gjøre?

Tenk at din beste venn ville spurt din mening om det du ønsker å gjør men som samvittigheten din prøver å hindre. Hva ville du ha svart ham eller henne?

Ville du støttet henne å dra på den hytteturen hun har så lyst på selv om hun mistet en fotballkamp, trening, dugnad, bursdag etc?

 

Om du ønsker å lære mer om mentaltrening, legg igjen din epost her og du vil få en invitasjon til neste webinar, live sending og kanskje noe annet morsomt

2022-03-27T00:27:37+00:00 26/03/2022 23:51|Blogg|0 Comments