5 ting du bør vite om hjernen

1. Hjernen forstår ikke forskjellen mellom virkelighet og fantasi.

Hjernen reagerer på tanker som om de faktisk finner sted. Den klarer ikke å skille mellom virkelige hendelser og det du fantaserer om. Placebo-effekten er basert på nettopp dette.

Test ut dette: sitt ned og tenk at noe virkelig ille vil skje med noen som du er virkelig glad i. Selv om denne personen står ved siden av deg, vil du begynne å føle deg engstelig, du vil kjenne det i magen og ellers i kroppen. Hjernen tror på realiteten i situasjonen og løser utskillelsen av kortisol i kroppen din. Dine følelser og handlinger vil følge etter. Det samme fungerer også med positive tanker: når du tenker positivt, vil kroppen din gi ut « feel-good» hormoner.

2. Du blir det du tenker det meste av tiden.

Ditt fokus vil være det du tenker det meste av tiden. For eksempel, hvis du kjøper en ny bil begynner du å se denne typen bil mye oftere enn før. Det var samme antall biler ute på markedet også før du kjøpte bilen, men du tenkte ikke over det da denne bilen var ikke en del av din virkelighet og hadde ikke prioritert hos deg. Når du eier en selv, fanger den oppmerksomheten din oftere. Når du tenker på noe veldig mye, begynner du å se muligheter som vil styrke dine egne tankemønstre.  Derfor vil du også se gravide kvinner og barnevogner overalt når du venter på barn selv.

Hvorfor er dette viktig for å forstå? Hvis du tiltrekker deg feil type folk eller feil type situasjoner (for eksempel stressende situasjoner), er det lurt å endre tankemønsteret. Positive mennesker tiltrekker positive folk. FØR du ønsker at en annen person endrer seg, er det lurt å starte endringen med deg selv og finne ut hvor det fører deg!

Du kan også teste hvordan tankene dine styrer deg, dine følelser og handlinger ved å drømme om et herlig feriested hvor du har vært eller som du har hørt mye fint om. Drøm deg bort med denne ferien. Tenk deg hvordan det ser ut der, hvilke lyder du hører der, hvordan det føles det å være der. Lev deg inn i drømmen med alle dine celler, tenk på hvordan det kjennes på huden din å være der, hvilke dufter kjenner du, hvilke smaker husker du?

En 5 minutters «drømmeferie» minsker stress og gir deg kontroll over livet ditt.

3. Hjernen fungerer på autopilot.

Du har gjennomsnittlig ca 80.000 tanker i hodet i løpet av en dag. Hver dag. Problemet er ikke bare i det faktum at mange av dem er de samme tankene som i går (95%), men også det at vi «klistrer oss fast» i negative tanker (85%). Vi tenker mest på det negative som har skjedd en eller annen gang , eller som muligens kan hende i fremtiden.  Altså vi tenker mest på det ha som har gått galt og hva mer kan gå galt. Og enda verre enn det, er det at hjernen kan ikke forstå forskjellen mellom en virkelighet og fantasi.

Den kan heller ikke skille mellom det som er bra for deg og det som er skadelig for deg men tar den sterkeste tanken som «mål» som bør oppnås. Den sterkeste tanken er som oftest det vi frykter og dessverre ikke det vi ønsker å oppnå. Derfor kan det fort bli en oppsamling av negative tanker i underbevisstheten vår som surrer om igjen og om igjen.  Disse negative tankene blir målet for underbevisstheten.

Men du kan “re-programmere” hjernen ved å tenke mer positive tanker.  Hjernen din vil begynne å fungere på en ny måte og du vil begynne å se mer positive opplevelser, positive saker og flere muligheter rundt deg. Mer og mer etter hvert når du praktiserer dette.

4. Å slutte med negative tanker er et «must»

Når du stopper dine negative tanker øker du motstandskraften din, du forbedrer helsen din generelt og tiltrekker positive mennesker og situasjoner.  Du ser muligheter og oppnår mål. Og alt dette begynner med dine tanker.

Det finnes teknikker som meditasjon etc for å gjøre dette på egen hånd eller du kan booke et workshop for bedriften, ledergruppen eller bestemte grupper av ansatte. Du vil merke at det er viktig å få lov å fokusere dine egne tanker, følelser og handlinger. Dette gjør vi sjelden i en travel hverdag. Du kan lese mer om Mentaltrening her og Goal Mapping teknikker her.

Resultatet er direkte videreførbart til resultater i bedriften. Teknikken brukes av blant annet av Microsoft, Coca Cola, Siemens, og mange andre store bedrifter på verdensbasis og i Norge, i tillegg til skoler, regjeringer, idrettsutøvere og utviklingsprogrammer.

5. Du kan bokstavelig talt forandre din hjerne.

Når du holder fokus på hva du ønsker og ikke på hva du ikke ønsker, begynner dannelsen av nye nerveforbindelser. For eksempel: hvis du har i din underbevissthet en overbevisning at du ikke kan gå ned i vekt,og velger å endre din fokus til å overbevise deg om at du er i god form, vil du opprette nye nerveforbindelser i hjernen din. Når dette skjer, begynner du å legge merke til muligheter som kan bidra til at denne nye overbevisningen vil være sant og forsterker det ytterligere.

Innen kort tid har du blitt i bedre form og ubevisst brukt kanskje kroppen mer, spist mindre usunt og gjort andre tiltak for å bevise at du er i god form. Du blir også mer bevisst på hva du gjør og er mer endringsvillig. Hjernen din ønsker ikke å fremstille deg som en løgner og derfor gjør den sitt beste for å oppfylle tankene dine.

Du har muligheten til å endre livet ditt ved hjelp av dine tanker. Du vil være i stand til å tiltrekke til deg akkurat det du ønsker. Du har muligheten til å endre hjernen din fysisk. Det hele starter med tanker.

Dine tanker skaper din virkelighet. Du har muligheten til å endre hjernen din fysisk.

Det hele starter med tanker. Dine tanker skaper deg.

Hva kan det å lære å tenke positivt og lære å kontrollere dine tanker, bety for deg i arbeidslivet? Med dine resultater? Målsettinger? Er det viktig?

For meg var det en sterk opplevelse å oppdage at jeg kan stoppe negative tankerekker, kan unngå å delta i klagingen som pågår generelt, kan se det positive og meningsfulle også i de kjedelige situasjonene.  Tankene avgjør resultatene i livet.

Goal Mapping er en veldig effektiv metode for å endre tankesettet. Den kombinerer positiv tenking, mental trening og målsetting og kan settes opp som bedriftsintern workshop i forskjellige lengder og varianter. Du finner mer informasjon www.today.no/goalmapping

 

Raili Siiri, mental trener, ledertrener, Goal Mapping instruktør.

2017-08-21T23:25:19+00:00 25/10/2015 16:09|Blogg|0 Comments

Gratis test av Goal Mapping

Her kan du teste en enkel versjon av Goal Mapping. 

Du får både veiledningen og malene for å lage målsettingen. 

Enkelt å følge trinn for trinn. Drøm stort og kos deg!

 snart vil du motta det første nyhetsbrevet fra Solia.
(Du kan når som helst avbestille nyhetsbrevet hvis du ikke lenger vil motta det.)

TEST GOAL MAPPING GRATIS

Veiledning og malene følger med.

 

Enkelt å følge trinn for trinn. Drøm stort og kos deg!